Umowa z influencerem a współpraca reklamowa. Jak się chronić przed aferami influencerów?
Współprace reklamowe z influencerami stały się potężnym narzędziem promocyjnym dla firm. Jednakże, wraz z rosnącą popularnością, pojawiają się także wyzwania. Ostatnia głośna afera influencerów nie jest jedyną, którą mogliśmy obserwować. Nie oznacza to jednak, że należy rezygnować ze współprac z twórcami. Istnieje kilka sposobów na to aby bezpiecznie podejmować współprace reklamowe. Jakie kroki możesz podjąć, aby chronić swoją firmę przed potencjalnymi problemami podczas współpracy z influencerami? Zacznij od dobrej umowy!
Umowa z influencerem jest nieodłączną częścią współpracy reklamowej. Dobrze skonstruowana umowa może ochronić Cię przed wieloma nieprzyjemnymi sytuacjami. Przeczytaj czego nie powinno w niej zabraknąć. Co musisz ustalić z influencerem przed rozpoczęciem współpracy i co warto zawrzeć w umowie?
Powinieneś jak najdokładniej opisać, co będzie przedmiotem waszej umowy. Szczególnie warto skupić się na scharakteryzowaniu zamawianych świadczeń, sposobu oraz miejsca publikacji. Koniecznie sprawdź poniżej, jaka powinna być umowa z influencerem.
Umowa z influencerem. Co w niej zawrzeć?
Ramy czasowe współpracy
Zakładając, że wyszukałeś już twórców, z którymi chciałbyś współpracować i sprawdziłeś dobrze treści jakie publikują możesz zająć się kolejnymi krokami. Pamiętaj, że umowa z influencerem to nie tylko kwestie prawne. Powinny się w niej znaleźć również wszystkie najważniejsze daty związane z publikacjami, takie jak:
- deadline przesłania materiałów do akceptacji 📝
- termin publikacji materiałów 📅
- termin dostarczenia statystyk ze świadczonych działań 📊
Zastanów się jakie daty będą dla Ciebie istotne i zawrzyj je w umowie. Może się zdarzyć tak, że publikacja będzie musiała nastąpić w bardzo konkretnym terminie, np. jeżeli prowadzisz kampanię świąteczną. Warto więc przemyśleć wszystkie daty tak, aby dać twórcy czas na przygotowanie wszystkich materiałów i mieć pewność, że publikacja nastąpi w terminie na jaki się umawialiście.
Forma rozliczenia
Ustal koniecznie jak się rozliczysz z twórcą, tak aby uniknąć ewentualnych późniejszych problemów czy wątpliwości w tym temacie. Powinniście klarownie ustalić jaka forma rozliczenia wchodzi w grę. Wielu twórców prowadzi swoją działalność gospodarczą więc wystawienie faktury nie będzie problemem. Jest jednak ogrom twórców – szczególnie tych mniejszych, którzy rozliczyć będą mogli się w inny sposób. Pamiętaj, że samo wystawienie faktury nie załatwia sprawy. Niezależnie od formy rozliczenia podpisanie umowa z influencerem jest konieczna aby bezpiecznie poprowadzić współpracę.
Szczegóły publikacji
Pamiętaj, by dogadać się z influencerem, na jakich platformach oraz w jakiej ilości mają się pojawić materiały reklamowe dla twojej marki. Doprecyzuj czy na Instagramie ma być to post, reels czy insta stories. Ile kafelków/klatek? Ta kwestia jest jasna zazwyczaj na etapie wyceny, ale koniecznie potwierdź to i zapisz w umowie. Twórca musi wiedzieć co dokładnie ma dla Ciebie wykonać, a Ty musisz mieć pewność, że otrzymasz konkretne świadczenia.
Akceptacja świadczeń
W umowie zaznacz, że przygotowany przez twórcę materiał musi zostać przez Ciebie zaakceptowany przed publikacją. Ustal deadline przesłania materiałów do akceptu (najlepiej z kilkudniowym wyprzedzeniem terminu publikacji) oraz uwzględnij ilość poprawek, których możesz wymagać od twórcy w przypadku jakichś błędów czy niedopełnienia zaleceń z briefa. Zwyczajowo ustala się max. dwie rundy poprawek.
Te kwestie są ważne jednak nie rozwiązują problemów wywołanych aferami, które mogą wpływać negatywnie na wizerunek firmy. Zatem co możesz zrobić aby tego uniknąć? Jest jedna kwestia, którą powinieneś umieścić w umowie 👇🏻
Zabezpieczenie wizerunku firmy przy współpracy z influencerem
Udało Ci się znaleźć twórców, których reputacja nie pozostawia niczego do życzenia. Świetnie! Co teraz? Warto dodać do umowy, zapis o tym, w jaki sposób strony poniosą odpowiedzialność za niewywiązanie się z warunków w niej określonych. Rozwiązaniem w tym zakresie mogą być na przykład kary umowne lub odpowiedzialność w zakresie rękojmi za wady prawne lub fizyczne. Taki dodatek do umowy może zabezpieczyć obydwie strony. Jak widzisz, współpraca reklamowa powinna być przemyślana również pod kątem prawnym.
W tym punkcie możesz również zawrzeć wszystkie zagrażające reputacji marki zachowania influencera oraz informację o możliwości zerwania umowy w razie sytuacji, która zagraża reputacji marki. Jeżeli nie wyszczególnisz zasad dotyczących odpowiedzialności w razie sporu, zostaną zastosowane zasady ogólne kodeksu cywilnego.
Umowa z influencerem. Co jeszcze musisz przemyśleć?
Ostatnia afera influencerów wywołała sporo zamieszania. Wiele firm zaczęło rezygnować ze współprac reklamowych chcąc chronić swój wizerunek. Nic w tym dziwnego, skoro wizerunek firmy został zagrożony. Musisz jednak pamiętać, że oprócz umowy ważne aby współpraca reklamowa była odpowiednio oznaczona. Jeżeli chcesz się upewnić, że Twoja współpraca reklamowa jest poprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami zajrzyj również do rekomendacji prezesa UOKIK, gdzie dokładnie opisana jest poprawnie przeprowadzona współpraca reklamowa i wymienione są wszelkie konsekwencje prawne.
Jak każda umowa, również ta z influencerem powinna być przygotowana rzetelnie i z uwzględnieniem wszystkich najważniejszych kwestii. Co zawrzeć w umowie z influencerem? W umowie nie powinno również zabraknąć kwestii związanych z RODO czy poruszenia kwestii praw autorskich. Współpraca reklamowa może być idealnym rozwiązaniem dla Twojej marki. Warto abyś podszedł do niej przygotowany i z planem działania.
Jeżeli chcesz poprowadzić swoją pierwszą kampanię z influencerami i zastanawiasz się jak do tego podejść i co jeszcze powinieneś zawrzeć w umowie aby była kompletna możesz sprawdzić nasz kompleksowy poradnik „Kampania z influencerami w 10 krokach”. Do 124 stron kompleksowej wiedzy dodajemy również gotowy szablon, dzięki któremu zaprojektujesz bezpieczną kampanię z influencerem w 10 krokach. Tutaj pobierzesz darmowy rozdział poradnika, z którego dowiesz się, czy współpraca z influencerami jest dla Ciebie i jakie korzyści za sobą niesie.