o czym pamiętać podczas współpracy z influencerami - studio edify
|

Udana współpraca z influencerem. O tym zapominasz współpracując z influencerami

Przypominamy o ważnych kwestiach, których nie możesz pominąć współpracując z influencerami chcąc mieć udaną współpracę i dobre relacje z twórcą.

Jak prowadzić kampanie z influencerami? W zgiełku szukania odpowiednich twórców, wysyłania maili, akceptowania świadczeń, przygotowywania briefów oraz podpisywania umów zdarza się, że zapominamy o pewnych kwestiach, które w procesie przeprowadzania kampanii influencerskiej mogą mieć fundamentalne znaczenie. Na czym więc polega udana współpraca z influencerem?

Udana współpraca z influencerem. Pamiętaj o tych zasadach

Weryfikacja influencerów

Zanim zadecydujesz, kogo z wybranych twórców chcesz zaprosić do kampanii, upewnij się, że:

  • Jego obserwacje oraz zaangażowanie na profilu są prawdziwe. Często zdarza się, że influencerskie konta to dmuchana bańka z kupionymi obserwacjami i like’ami.
  • Dodatkowo, sprawdź czy twórca nie brał ostatnio udziału w tzw. dramach, nie publikuje mocno kontrowersyjnego contentu (chyba że takowy pasuje do Twojej marki) 
  • Oraz jak wyglądały jego poprzednie współprace z innymi firmami. 
  • Istotnym jest także, by zwrócić uwagę, czy twórca nie jest tzw. słupem reklamowym i czy nie współpracuje z konkurencyjnymi dla siebie markami (bo kto wie, może i przytrafi się to Twojej marce, jeśli odpowiednio nie zabezpieczysz się w umowie).

Należy pamiętać, że angażując influencera w kampanie nie kupujemy jedynie jego zasięgów, ale również jego wizerunek.

Zakaz konkurencji

Raczej wolałbyś uniknąć sytuacji, w której po 3 dniach od publikacji z Twoim produktem na profilu influencera pojawia się produkt Twojej bezpośredniej konkurencji. Łatwo jest temu zapobiec, zawierając w umowie odpowiedni akapit dotyczący właśnie zakazu konkurencji. W zależności od specyfiki współpracy, jej długości czy reklamowanego produktu okres zakazu konkurencji może być różny – od kilku dni po nawet rok. 

Podpisanie umowy

Zdarzają się sytuacje, że ze względu na krótki okres współpracy, dużo zobowiązań po obydwu stronach, podpisanie umowy schodzi na drugi plan albo kompletnie się o tym zapomina. Umowa jest jedną z najważniejszych rzeczy, o których powinieneś pamiętać działając z influencerami. „Nie ma nic na ładne oczy” jak to się kolokwialnie mówi. Jeśli współpracujesz z twórcami barterowo i chcesz, aby influencer w zamian za produkt pokazał go na swoim Instagramie, nawet na barter powinieneś podpisać umowę. Twórcy zazwyczaj dostają sporo paczek, więc te wobec których nie będą czuć się zobowiązani, spadną w hierarchii pokazania na profilu na ostatnie miejsce. Udana współpraca z influencerem to konieczność podpisania umowy, która będzie chroniła obydwie strony.

udana współpraca z influencerem
Dobrze przygotowana umowa uchroni cię przed wieloma niepotrzebnymi sytuacjami przy współpracy z twórcami.

Oznaczenie płatnej współpracy

Udana współpraca z influencerem to też konieczność odpowiedniego oznaczania materiałów! Przepisy dość klarownie opisują, jak powinna zostać oznaczona przez influencerów płatna reklama w mediach społecznościowych. Niemniej jednak, wciąż są twórcy, którzy się do tego nie stosują… a marki się na to zgadzają! Pamiętaj, w przypadku, gdy sprawą zajmie się UOKiK, do odpowiedzialności karnej zostanie pociągnięty nie tylko influencer, ale również i Ty. Każdy materiał za który influencer dostaje jakieś wynagrodzenie – pieniężne czy też nie, musi być widocznie oznaczony #reklamą bądź innymi podobnymi oznaczeniami, które wskazują na materiał sponsorowany.

Analiza danych i wyników

W trakcie współpracy z influencerem łatwo jest skupić się na samej kampanii i zapomnieć o monitorowaniu danych i wyników. Ważnym jest, aby systematycznie analizować statystyki, takie jak zasięg, zaangażowanie i konwersje, aby ocenić skuteczność kampanii. Monitorowanie tych danych pomoże w dalszym doskonaleniu strategii i wyborze kolejnych influencerów. Pamiętaj jednak, że nie zawsze ilość jest najważniejszym kryterium. Może się okazać, że mimo Twoich założeń kampania przybierze wymiar bardziej wizerunkowy niż sprzedażowy, albo w drugą stronę – chcąc szerzyć wśród odbiorców świadomość istnienia marki, jedno polecenie u influencera z zaangażowaną społecznością sprawi, że w kilka minut zawiesi się Twój sklep internetowy i opustoszeje magazyn. Udana współpraca z influencerem nie polega jedynie na liczbach.

Brak dbałości o konta własne marki

Jeśli celem kampanii z influencerem jest skierowanie ruchu na Twoje kanały społecznościowe, to musisz pamiętać, aby kanały te były na tyle interesujące, by ludzie chcieli na nich pozostać. Social media marketing nie należy do najłatwiejszych, ale jeśli chcesz budować silną markę w Internecie z oddaną społecznością, to bez odpowiednio przygotowanych i zadbanych kanałów nie będzie to możliwe.

Podobne wpisy