jak poprowadzić udaną kampanię z influencerem - studio edify
|

Zasady udanej współpracy z influencerem

Oto zasady udanej kampanii z influencerem dzięki, którym sprawisz, że współprace będą zawsze zyskowne.

Poznaj zasady udanej współpracy z influencerem! Influencer marketing jest coraz bardziej powszechnym narzędziem wykorzystywanym przez marki, zarówno by zwiększać zasięgi, poprawiać wyniki sprzedaży czy zwyczajnie budować świadomość istnienia marki w umysłach konsumentów. Choć współpraca z twórcami może wydawać się na pierwszy rzut oka trudna, a czasem jest również i owiana złą sławą, jej przeprowadzenie wcale nie musi doprowadzać do białej gorączki. Wystarczy podejść do niej prawidłowo, a może przynieść Twojej marce wiele wymiernych korzyści. Stosując się do poniżej wypisanych 5 zasad udanej współpracy z influencerem:

  • Wybór influencera do współpracy nie będzie stanowił dla Ciebie problemu
  • Zminimalizujesz ryzyko nieudanej współpracy 
  • Przygotujesz się na wszelkie ewentualne trudności czy przeszkody
  • Dowiesz się jak napisać brief

Zasady udanej współpracy z influencerem – 5 prostych zasad

Wybierz influencera, którego obserwuje twoja grupa docelowa

Wybór influencera to jeden z pierwszych kroków, gdy decydujesz się wykorzystać influencer marketing w swojej firmie. Niestety często zamiast kierować się grupą docelową, marki kierują się na przykład zasięgami twórcy. Jeśli obserwatorami wybranego influencera nie będzie twoja grupa docelowa, to choćbyś wyłożył na stół dziesiątki tysięcy złotych, nie ma szansy, aby inwestycja ta się Tobie zwróciła. 

Praktyczna rada

Jeśli chcesz zareklamować produkty do pielęgnacji dla kobiet 40+, nie wybieraj influencerki, której statystyki mówią, że jej głównymi odbiorcami są dziewczyny 18-24. Poszukaj twórcy, który jest spójny z Twoim produktem oraz który będzie w stanie w autentyczny sposób go zareklamować. Wybór influencera ma tutaj ogromne znaczenie!

Dokładnie ustal zasady i zakres współpracy

Najczęściej proces ten odbywa się mailowo i bywa dosyć żmudny, ale najważniejsze, to by na samym końcu tych ustaleń obie strony wiedziały na czym polega współpraca, jakie materiały zleca do zrobienia marka i co konkretnie ma przygotować influencer. Ustal:

  • jakie to mają być świadczenia
  • ile ich jest
  • czy jest to współpraca jednorazowa czy długofalowa
  • na jakich platformach społecznościowych pojawią się treści
  • jakie są warunki publikacji (oznaczenia, hashtagi itd.)
  • ile wynosi okres zakazu konkurencji (czy w ogóle jest)
  • jaki jest termin publikacji
  • jaki termin wysłania materiałów do akceptu
  • po jakim czasie influencer powinien przesłać statystyki opublikowanych treści
  • w jaki sposób się rozliczacie
  • czy są kary umowne za niewywiązanie się którejś ze stron z obowiązków

Im szczegółowiej tym lepiej. Tym sposobem unikniesz niepotrzebnych niedomówień czy pretensji. I pamiętaj, najważniejszym jest zabezpieczyć wszystkie powyższe ustalenia umową. 

zasady udanej współpracy z influencerem
Ustalenie zasad współpracy z influencerem będzie miało kluczowe znaczenie dla waszej współpracy.

Daj twórcy swobodę

Oczywiście nie 100-procentową, ale nagminnie się zdarza, że marki blokują twórców z ciekawymi, nietuzinkowymi pomysłami, bo uważają, że to one wiedzą najlepiej, mając swoją „jedyną słuszną” wizję promocji produktu. Tymczasem to influencer wie, jakie treści lubią jego obserwatorzy, na co reagują pozytywnie i z największym zaangażowaniem. W końcu to on sam stworzył tę społeczność wokół siebie. 

Choć Excel i KPI mogą powiedzieć ci wiele, nie są jednymi miernikami udanej współpracy z twórcą. Dobrym pomysłem jest nawet najzwyklejsze zapytanie influencera w jednym z pierwszych maili, jak on widzi tę współpracę, jak według niego zostanie ona przyjęta przez jego odbiorców i co możecie zrobić, by społeczność przyjęła ją jeszcze lepiej. Uwierz nam, jeszcze się zaskoczysz jak nieszablonowe pomysły płyną z głów niektórych twórców internetowych. A najczęściej to właśnie takie nietuzinkowe, odważne działania dają najlepsze rezultaty.

Napisz porządnego briefa

Brief oprócz umowy jest najważniejszym dokumentem, który pojawia się we współpracy z influencerem. Napisany niechlujnie spowoduje obustronną frustrację, niepotrzebne pretensje i szereg poprawek, które z dobrze napisanym briefem najprawdopodobniej by się nie wydarzyły. Gdybyśmy porównali kampanię influencerską do przepisu kuchennego, brief byłby listą składników – bez tego ani rusz! Nie zrobisz dobrego biszkoptu, nie wiedząc jakie składniki i w jakiej ilości są potrzebne do jego przygotowania. Jak napisać brief?

Brief jest klarownym opisem, jakie komunikaty i informacje o marce mają się pojawić w materiale. Dodatkowo zawiera on też często termin publikacji czy deadline oddania materiałów do akceptu, obowiązkowe oznaczenia czy czasem nawet inspiracje bądź podobne publikacje, na których influencer powinien się wzorować. Dobrze napisany brief to taki, który nie pozostawia twórcy żadnego pola do wątpliwości w kwestii przygotowania materiałów. Im będzie bardziej szczegółowo napisany, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że influencer będzie musiał poprawiać przygotowany materiał – a zawsze przecież lepiej mieć gotowe materiały wcześniej.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak przeprowadzić kampanię z influencerem krok po kroku zajrzyj do wpisu: Kampania z influencerami krok po kroku.

Zadbaj o social media i stronę internetową swojej marki

Nawet jeśli dobrałeś odpowiedniego twórcę do kampanii, ustaliłeś wszystkie szczegóły współpracy, a twórca bezproblemowo przygotował i opublikował materiały na swoich profilach, jest jeszcze szansa, by potencjalnie bardzo pozytywne efekty tej kampanii, w mgnieniu oka zaprzepaścić. W zgiełku przygotowywania i nadzorowania kampanii influencerskiej można zapomnieć o kanałach własnych marki, a jeśli to do nich chcesz przekierowywać obserwatorów twórcy, muszą one być zaktualizowane i przede wszystkim DZIAŁAJĄCE.

Nie ma nic bardziej irytującego niż długo ładująca się strona internetowa albo jej niedopasowany wygląd do użytku mobilnego. To samo tyczy się Twoich profili społecznościowych na Instagramie czy TikToku. Dlaczego odbiorca ma się w nich na chwilę zatrzymać (nie mówiąc już o obserwacji!), kiedy ostatnie opublikowane posty sięgają miesięcy czy lat wstecz. Zadbaj o zaaktualizowany content, merytoryczne oraz angażujące treści oraz wygląd profili, który przykuje uwagę i skłoni użytkownika do pozostania u Ciebie na dłużej. To konieczne zasady udanej współpracy z influencerami, które musisz wziąć pod uwagę jeżeli myślisz o kampanii z twórcami.

Zadbaj o porządną umowę

Wszystkie powyżej wymienione rzeczy już ustalone? To teraz czas zapisać je w umowie. Pamiętaj, że to właśnie dobrze napisana umowa ochroni Cię przed niepożądanymi konsekwencjami. Porządnie przygotowane umowy wcale nie są drogie, a oszczędzą Ci naprawdę sporo pracy i kłopotu. Możesz oczywiście porwać się na napisanie umowy samodzielnie – wtedy warto, aby zweryfikował ją prawnik specjalizujący się we współpracach kreatywnych. Z naszego doświadczenia wynika, że ta usługa jest droższa niż porządnie napisany gotowy wzór umowy.

podsumowanie

Podobne wpisy