umowa dla content creatora
|

Umowa UGC. Co powinna zawierać umowa dla content creatora?

Jeżeli już tworzysz lub planujesz tworzyć content dla marek, to najprawdopodobniej wiesz, że aby doszło do współpracy między marką a twórcą potrzebna jest odpowiednia umowa, która określi warunki waszej współpracy. Wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie we współpracach kreatywnych z markami, zebrałyśmy najważniejsze elementy, których nie może zabraknąć w twojej umowie.

Sprawdź z jakich elementów musi składać się umowa UGC, czyli umowa dla content creatora, którą wykorzystasz przy każdej swojej współpracy 👇🏻

Co zawiera dobra umowa UGC?

Bardzo możliwe, że obiło Ci się o uszy stwierdzenie „umowę zawiera się na czas wojny”. Możesz być pewien, że to określenie jest w 100% poprawne. Umowa ma być twoim zabezpieczeniem, kiedy coś pójdzie nie tak jakbyś sobie tego życzył i ma ochronić cię przed nieprzyjemnymi konsekwencjami. Umowa UGC może ochronić obydwie strony, czyli zarówno twórcę, jak i markę. Pozwoli też dokładnie doprecyzować wzajemne zobowiązania i sprawi, że staną się one naszym obowiązkiem od momentu jej podpisania. Porządnie sporządzona umowa dla content creatora sprawi, że współpraca między stronami będzie opierała się na konkretnych ustaleniach i w razie komplikacji umożliwi dochodzenie swoich praw. To co w takim razie powinna zawierać?

Dokładny opis zlecenia

Po ustaleniu stron umowy, czyli dokładnym ustaleniu kto będzie zamawiającym, a kto wykonawcą, pierwszym istotnym krokiem jest precyzyjne określenie zakresu i rodzaju treści, które będą objęte umową. Podmioty muszą dokładnie ustalić, jakiego typu treści będą tworzone dla zamawiającego przez wykonawcę oraz w jaki sposób i gdzie zostaną one publikowane lub wykorzystane przez zamawiającego.

Umowa UGC powinna również uwzględniać różnorodności formatów treści, takich jak teksty, grafiki, zdjęcia, filmy, czy nawet materiały dźwiękowe. Dobrym pomysłem będzie doprecyzowanie jak najdokładniej jakie treści stworzysz jako content creator dla marki

Protip

Im dokładniej opiszesz świadczenie, które wykonasz dla marki, tym mniejsza szansa na nadużycia warunków waszej umowy.

Konkretne ramy czasowe

Umowa UGC musi zawierać nie tylko ustalenia dotyczące czasu jej obowiązywania, ale także bardziej szczegółowe kwestie związane z terminem i warunkami jej rozwiązania.

W przypadku umowy o charakterze czasowym, określa się dokładnie daty rozpoczęcia i zakończenia obowiązywania umowy. Jest to istotne szczególnie w przypadku projektów o określonym czasie trwania lub kampanii marketingowych, gdzie jasne ustalenie terminów jest kluczowe dla planowania i realizacji działań. Zamawiający będzie chciał, abyś dostarczył materiały w konkretnym terminie. W tym przypadku bycie terminowym będzie twoją ogromną zaletą. Marki zrażają się do twórców, którzy są nieterminowi, a tacy content creatorzy zdarzają się częściej niż myślisz.

Protip

Dokładnie ustal datę rozpoczęcia współpracy oraz co najważniejsze, dostarczenia treści zamawiającemu.

Kwestie praw autorskich

Kiedy mówimy o umowach UGC, nieodłączną kwestią, którą należy poruszyć jest przeniesienie praw autorskich. To, jakie prawa przenoszone są na zamawiającego, a jakie pozostają w gestii twórcy, ma ogromne znaczenie dla obu stron współpracy. Przeniesienie praw autorskich oznacza, że twórca treści zrezygnuje z części lub całości swoich praw autorskich na rzecz zamawiającego.

W praktyce może to oznaczać, że marka staje się właścicielem stworzonej treści i może dowolnie z niej korzystać. Należy pamiętać, że przeniesienie praw autorskich musi być jasno i precyzyjnie określone w umowie, aby nie dochodziło do nadużyć. Warto zastanowić się, czy przeniesienie całkowitych praw autorskich jest niezbędne, czy też możliwe jest udzielenie licencji na wykorzystanie treści przy zachowaniu pewnych ograniczeń.

Protip

Warunki przeniesienia praw autorskich powinieneś potraktować poważnie. W końcu to od tego będzie zależało w jakim zakresie marka wykorzysta dany materiał.

umowa ugc

Pozwolenie na wykorzystanie wizerunku

Jeżeli w treściach stworzonych dla marki pojawiasz się ty, to koniecznym jest określenie kwestii związanych z wykorzystaniem wizerunku. Umowa dla content creatora powinna szczegółowo określać w jakim zakresie marka może wykorzystywać twój wizerunek. Dobrze sporządzona umowa UGC określi wszelkie kwestie związane z wykorzystaniem twojego wizerunku przez markę. Jako twórca chcesz mieć nad tym aspektem kontrolę. W końcu nie chcesz aby ktoś nadużywał twojej ciężkiej pracy. Razem z marką określcie dokładnie w jaki sposób marka wykorzysta twój wizerunek.

Protip

Jeżeli zależy Ci, aby marka twój wizerunek wykorzystała jedynie w bardzo ściśle określony sposób np. podczas trwania jednej kampanii koniecznie uwzględnij to w umowie.

Wzajemne zobowiązania i kary

Umowa UGC to nie tylko szczegółowy opis zlecenia, czy kwestie związane z prawami autorskimi. Ogromną część umowy stanowi opis wzajemnych zobowiązań. Opisywane w tej części umowy są zobowiązania twórcy wobec marki, oraz zobowiązania marki wobec twórcy. Ta część umowy reguluje te potencjalnie problematyczne sytuacje, czyli np. co dzieje się w momencie, kiedy twórca spóźni się z przesłaniem materiałów na czas.

To właśnie tej części umowy powinieneś się przyjrzeć bardzo uważnie. Mogą być w niej określone konkretne kary umowne za niewywiązanie się z przedmiotu umowy oraz warunki przyznawania takich kar.

Również w tej części umowy znajdzie się informacja o odszkodowaniach – również tych należytych twórcy treści. Tutaj też powinno znaleźć się miejsce na opisanie zasad poprawek do materiałów, o które może prosić zamawiający. Koniecznie przemyśl tę kwestię. Pamiętaj jednak, że zamawiający powinien mieć prawo do poprawek, a ty jako twórca powinieneś te poprawki wykonać – oczywiście uwzględniając przyjęte w umowie warunki.

Protip

Bardzo dokładnie określ warunki takich wzajemnych zobowiązań, aby później uniknąć nieprzyjemności.

Jak uniknąć problemów podczas współprac z markami?

Odpowiedź to dobre zabezpieczenie w postaci konkretnej umowy, która będzie regulowała waszą współpracę. Umowa UGC, choć często traktowana jako formalność, jest w rzeczywistości fundamentem współpracy pomiędzy twórcami treści a markami. Każdy jej element ma ogromne znaczenie dla obu stron i może wpłynąć na efektywność, satysfakcję i sukces całej współpracy.

Umowa UGC nie jest jedynie dokumentem, który jest tylko nieprzyjemną formalnością. To oparta na zaufaniu, współpracy i szacunku podstawa waszej współpracy. Dlatego też każda decyzja podejmowana podczas negocjacji umowy powinna być podyktowana dążeniem do wspólnego sukcesu i korzyści dla obu stron.

Podobne wpisy